top of page

פורמט רחב ושילוט
- הוראות סגירה וטיפים -

הוראות סגירה לפורמט רחב ושילוט

למה אני צריך הוראות סגירה?

כי יש המון דברים שיכולים לגרום לשלט לא להדפיס כמו שאתם רואים על המסך (לסגור ב press זה רע מאוד, לסגור ב CMYK זה גרוע, לא תאמינו אבל לסגור ב RGB נותן המון יתרונות, pantone זה בעייתי...) אם תעקבו אחרי ההוראות המצורפות למטה תוכלו לקבל הדפסה איכותית שתעשה את העבודה. 

 

התקן של מישל תופס במאות בתי דפוס בארץ וההוראות האלה מתאימות לכל דפוס שעובד בצורה מקצועית. בכל מקרה של בעייה אפשר להתקשר למישל ישירות. 

תמונה ראשית - הו.ראות סגירה לפורמט רחב ושילוט.jpg

בדיקת כיול למסך ולדפוס

למה כדאי לבדוק את המסך:

אם המסך מראה צבעוניות לא נכונה זה אומר שאני מבזבז את הזמן

למה שווה לבדוק את הדפוס:

אם הדפוס מזייף (לא כולם מושלמים כל הזמן) אז גם העבודה הכי טובה, תדפיס לא כמו שאנחנו מצפים.

מה אני עושה כדי לוודא שהמסך והדפוס מכוילים:

מוריד את סרגלי התקן מעמוד סרגלי התקן. זה בחינם.

מסך - בודק שהצבעים של סרגלי התקן נראים הגיוניים. שהתותים אדומים/ שגוון הפנים נכון/ שהפרפר כחול

דפוס - מבקש מהדפוס להדפיס את סרגלי התקן בגודל 1:1 ומשווה למסך. אם דומה זה סבבה. אם לא דומה....הפרפר הכחול נראה סגול/ גווני הפנים נוטים לירוק/ הכהים סתומים ולא רואים פרטים...זה אומר שהדפוס מזייף. שווה לבדוק מולו או להתקשר למישל

 

בדיקה מקצועית והכי שווה - מזמינים את סרגלי התקן. זה 180₪ בלבד וכולל תמיכה מלאה של מישל לכל שאלה. ככה אפשר לבדוק את המסך והדפוס בצורה הכי נכונה. 

מסך מכוייל בהייטק.jpg
שלב1ב

קביעות צבע בחבילת אדובי

למה אני צריך קביעות צבע בחבילת אדובי:

אם הקביעות תהינה שגויות, זה ישפיע על כל הצבעוניות. זה ממש קל. הקביעות מוכנות וצריך רק להטעין אותם לפי הסרטון שלמטה.

 

איך משתמשים:

1. מורידים את הקבצים דרך הקישורים כאן:

לאילוסטרטור, פוטושופ ואינדזיין - HATEKEN GRAPHICS

2. לייבא בתוכנות אדובי: edit-color settings-load

3. יוצאים מהתוכנות כדי לוודא שזה נתפס

זהו :)

hateken graphics.png
שלב2

קביעות ייצוא לשילוט ולפורמט רחב

למה צריך קביעות ייצוא לשילוט ולפורמט רחב:

הקביעות הקיימות באדובי לא מותאמות לשילוט ופורמט רחב (כי הן מותעמות לדפוס אופסט ודיגיטלי) . הן מורידות רזולוציה ופוגעות בטווח הצבע. הקביעות של התקן של מישל שלא מורידות רזולוציה ולא פוגעות בצבע. צריך רק להטעין אותן

 

איך משתמשים:

1. מורידים את הקובץ כאן:  HATEKEN - LAGRE FORMAT

2. באילוסטרטור: Edit - Adobe PDF Presets - Import

3. באינדזיין: File - Adobe FDF Presets - Define

4. יוצאים מהתוכנות כדי לוודא שזה נתפס

זהו :)

HATEKEN LAGE FORMAT.jpg
שלב 3
full black

ארבע טיפים ממש חשובים

להדפסת שחור מלא:

שחור מלא הוא 88.76.69.100 ב CMYK

 

מה ההגיון:

הערכים האלה ב cmyk הם הערך הכי כהה לפי פרופיל Gracol 2006 המשמש את בתי דפוס מקצועיים.

שימו לב שהצהוב נמוך מהמגנטה - זה מונע גוון ירוק בכהים

שימו לב שהכחול גבוה מהמגנטה - זה מונע גוון אדום בכהים

שחורים

כשמורידים את השחור, הרוויה חוזרת ונראית הרבה יותר טוב.

התכלת עם השחור נראה דהוי ועייף.

לקבלת צבעוניות נקייה וחזקה

כשאתם מכוונים לצבעים רוויים, אל תשתמשו בכלל בצבע השחור (K). הוא מחליש את הצבעוניות וגורם למראה דהוי.

כדי להגיע למקסימום רוויה, השתמשו בשני צבעי יסוד בלבד

 

מה ההגיון:

הצבע השחור מוריד מהרוויה של הצבע. גם ברמות מזעריות, השחור יגרום להדפסה להיראות דהוייה. כמובן שכל האמור לעיל לא מתייחס לצבע השחור עצמו :)

דוגמאות לפונטים

להשתמש בפונטים איכותיים :

השתמשו בפונטים איכותיים ואל תשתמשו בפונטים דרך פוטושופ (תמונה)

 

מה ההגיון:

1. יש פונטים מקצועיים של יצרנים מקומיים שידפיסו לכם בצורה מושלמת ובלי הפתעות בדפוס. תרכשו אותם ותוכלו לדייק בהעברת המסר שלכם: א.א.א,  מסטרפונט ופונטביט.

2. יש מלא פונטים חינמיים של גוגל, גם בעברית. הפונטים נראים מצויין בהדפסה.

3. אדובי עצמה מציאה למנויים שלה פונטים מדהימים. ה״חסרון״ הוא שאי אפשר להוריד אותם למחשב וצריכים להישאר מנויים כדי להשתמש בהם. 

4. כששולחים להדפסה בצורה של תמונה (פוטושופ), הפונטים יוצאים מטושטשים ואי אפשר להדפיס אותם בגדול. השתמשו בתוכנות גרפיקה ולא בפוטושופ

לא להשתמש בפנטונים :

זה נכון, לא להשתמש בפנטונים. RGB יעשה עבודה הרבה יותר מדוייקת

 

מה ההגיון:

אם תשלחו צבע עם הגדרת פנטון לדפוס פורמט רחב, יש סיכוי רציני שתקבלו צבע אחר ממה שרואים בקובץ ה PDF.

האופצייה הבטוחה - החליפו את הפנטון בערכי RGB בתתום ה srgb וככה תוכלו לקבל רוויה חזקה ומדוייקת בהדפסה.

תפריט
שלב 4

טיפים חשובים לתמונות

הפרדה ל-CMYK שגוי (של עיתון)

נסגר ב-RGB. גם משחרר מטעויות וגם נראה יותר טוב בהדפסה

מרק

תמונות ב-RGB

כן. זה כתוב נכון. התמונות ב-RGB. כל היתר יכול להיות ב-CMYK

 

מה ההגיון:

זה נכון שהמדפסות משתמשות בצבעי cmyk אבל הצבעים של מדפסות שילוט הרבה יותר רוויים מצבעי ה cmyk המופיעים בפוטושופ. אם התמונות יגיעו אלינו ב rgb הן תודפסנה בצורה יותר חיה וחדה. שווה.

ו...לא! - אל תמירו את התמונות מ cmyk ל rgb. זה לא ישדרג את הצבעוניות ומקסימום יבלבל את הדפסים. השתמשו בתמונה המקורית.

דוגמה לחדות

הזאב ברזולוציה מלאה. חד על המסך וגם בהדפסה.

הזאב מטושטש. גם אם על המסך ההבדל בקושי נראה, בהדפסה ההבדל יהיה דרמטי.

180dpi זה מושלם

יותר מזה - מיותר. פחות מזה, זה אכשהו בסדר אבל לא לרדת מ 72dpi

 

מה ההגיון:

  1. רזולוציה מיטבית לפורמט רחב לא עוברת 180dpi. אם תעברו, לא תראו ייתרון.

  2. רזולוציית מינימום תלוייה גם במרחק שממנו צופים בתמונה. כמה שיותר מרחוק, ככה אפשר לרדת ברזולוציה

  3. 300dpi לקוח מעולמות דפוס האופסט. אין לזה קשר לשילוט ופורמט רחב

  4. כן. אפשר לקחת תמונה ב 72dpi ולהגדיל אותה אבל בשביל זה אתם צריכים תוכנות AI מיוחדות להגדלה. ובכל מקרה - אל תצפו לניסים. עם תמונה שהורדתם מהרשת בגודל של בול, לא תוכלו להדפיס שלט ענק

דוגמה לשריפה של בהירים

התאורה נכונה. בלי חורים. 

אמנם נראה דרמטי אבל רואים בבירור את החורים ברקות ובאף

בהירים

שיניים, עיניים, עור, טקסטיל... לוודא בפוטושופ שיש ערכים מינימאליים בבהירים

 

מה ההגיון:

אם אין ערכי צבע בתמונה, מתקבלת הרגשה של ״חור״ בתמונה שדרכו רואים את הנייר או הבד של ההדפסה. חשוב לאזן בן הרצון לתמונה דרמטית להגזמה המובילה לשגיאת הדפסה.

דוגמה לפרטים בכהים

כהים

שערות, צללים, פינות חשוכות... לוודא שממש רואים פרטים במקומות הכהים

 

מה ההגיון:

במסך רואים את כל הפרטים שבכהים. בהדפסה זה ממש לא ככה. כשהדיו פוגש את הנייר, הוא מתפשט ומאבד חדות וקונטרסט. הפרטים העדינים שבכהים נעלמים ועלול להקבל גוש שחור. שימו לב לפתוח את הכהים ולהשאיר מקום להכהייה הבלתי נמנעת של הדפוס

הכהים בהירים אבל לא ייסתמו בהדפסה וייראו טוב מרחוק

הכהים נראים מעולה אבל ייסתמו בדפוס.

ה״קאסט״ הכחול שבתמונה המקורית שמימין, שגוי. קל לראות ולמדוד.

 

התיקון בצד שמאל מחזיר את הצבעים והחיות וייראה מצויין בהדפסה גדולה

דוגמה לקאסט

אפורים

אפור שגוי יכול להיראות ממש רע. אז כדאי לבדוק אותו, זה ממש קל

 

מה ההגיון:

באפור נכון ערכי ה RGB זהים. תבדקו עם הפיפטה את המקום שאתם יודעים שאמור להיות אפור. אם הערכים לא זהים - תקנו. יש סיכוי שהתיקון ישפר את כל התמונה.

לזכור - כשהאפור שגוי, זה מקרין על כל התמונה ונראה הרבה יותר גרוע בהדפסה מאפשר במסך.

סיגר

התמונה מאוזנת וההדפסה תהיה תקינה ויפה

הצהוב נראה מקסים על המסך, אבל נחרב בדפוס.

צבעים רוויים

ההדפסה לא יכולה להדפיס רוויה כמו המסך. הקפידו לראות פרטים במקומות הרוויים

 

מה ההגיון:

מסך רגיל ולא מכוייל מציג צבעי RGB ללא הדמיית דפוס ומאפשר תצוגה של צבעים לא הגיוניים בדפוס. כחולים, אדומים, ירוקים ייראו נפלא במסך ודהויים לחלוטין כמעט בכל סוג של הדפסה. בנוסף, הפרטים שבתוך הרוויה הזו ילכו לאיבוד ולא יודפסו.

עננים

הורדה של אדום פתרה את הבעייה.

השמיים והענן נראים כחולים ויפים על המסך אבל בהדפסה הופכים לסגולים. בעייה נפוצה של מסכים ובתי דפוס לא מכויילים.

כחול שהופך לסגול

כחול עם קצת אדמת יכול להפוך לסגול בהדפסה. שימו לב שהכחולים נקיים

 

מה ההגיון:

בצבע כחול יש הרבה סיאן ופחות מגנטה. כמה שהמרחק ביניהם גדול, ככה התמונה כחולה יותר. כמה שיותר קרוב, ככה התמונה סגולה יותר. ֿ

בעייה נוספת היא בתי דפוס לא מכוילים שיש להם סטייה לאדום. הדבר יגרום לכל הכחולים שלכם להיראות עם סגלת.

לכן, וודאו שהכחול שלכם נקי מעודף אדמומיות לפני שאתם שולחים לדפוס

התקן של מישל שניצל טעים

שניצל טעים

שניצול לפני פוטושופ

שיהיה טעים

כמו שאוכל מבשלים, ככה תמונה מעבדים. תשקיעו בפוטושופ ותהפכו את התמונות ל...טעימות :)

 

מה ההגיון:

לא כל תמונה נראית טוב ולא כל שניצל טעים. כדאי ושווה להשקיע בפוטושופ כדי לקבל מוצר שייראה טוב בהדפסה. תזכרו - השלט גדול וצריך להיראות מרחוק כך שצבעים חיים והרבה פרטים ברורים הם חובה.

שלב 5

אתם מתקדמים? אז זה בשבילכם

work with srgb

איזה פרופיל עדיף?

לעבוד ב-SRGB ולא ב-ADOBE RGB

 

מה ההגיון:

טווח הצבע של adobe rgb גדול ורחב יותר מ srgb אבל:

  1. מסכים רגילים לא מסוגלים להציג טווח רחב זה. צריך מסכים מיוחדים כמו של eizo כדי למנף את הייתרון

  2. מעט מדפסות מסוגלות לנצל את היתרון של הטווח הרחב. מוגבל בייחוד להדפסות אמנות

  3. השימוש ב adobe rgb דורש מיומנות, ידע מקצועי והרבה, הרבה ניסיון בהדפסות מיוחדות.

  4. הרבה מערכות דפוס מתבלבלות כשהן מקבלות משהו לא סטנדרטי ועולולות להדפיס בצורה שגוייה

*  מי שממש מבין בניהול צבע ויש לו יכולות מתקדמות בפוטושופ בהחלט מוזמן לעבוד ולהפיק יתרונות עם adobe rgb ואפילו עם pro photo. 

save with profile

לא לשכוח את הפרופיל

אל תשלחו לדפוס תמונה בלי פרופיל

מה ההגיון:

אם לא תציינו פרופיל, ייתכנו מספר תקלות:

  1. בגלל שאין פרופיל, הדפוס ישתמש בפרופיל סטנדרטי המופיע לו בתוכנת ההדפסה. התוצעה יכולה להיות פחות טובה

  2. תקבלו הדפסה שנראית שונה ממה שאתם מצפים

  3. הדפוס יראה על המסך מחשב שלו משהו אחד ובהדפסה משהו אחר. הוא יתקשר אליכם ו...כולם יתבלבלו
     

do not export to jpg

לא להשתמש בפוטושופ בשביל גרפיקה

בשביל גרפיקה יש תוכנות גרפיקה. השתמשו באילוסטרטור, אינדזיין, קורל דרו...לא בפוטושופ

מה ההגיון:

  1. פוטושופ בנוי במקור לתמונות. אם אתם לא מומחים ושומרים את כל הגרפיקה כתמונה, כל הפונטים והקווים יקבלו טישטוש עדין בקצוות ויעבדו את החדות שלהם. חבל.

  2. אלמנטים גרפיים אפשר להגדיל בלי סוף בעוד שתמונה מוגבלת בהדפסה לכמות הפיקסלים המרכיבים אותה

  3. שימו לב לאפקטים באילוסטרטור. הם מוגדרים כתמונה. הגדירו את רזולוציית הרינדור לפ גודל ההדפסה. אם לא יודעים אז תרביצו מספר גבוהה.

gracol 2006

למה GRACOL2006 ולא FOGRA39?

זה אולי נשמע כמו סינית אבל אילו שמות הפרופילים ב CMYK שחייבים לקבוע גם בפוטושופ ובתוכנות הגרפיקה אצלכם וגם בבתי הדפוס השונים

מה ההגיון:

סיפור - לפני כמה שנים הלכתי לבית דפוס והדפסתי דוגמאות צבע ותמונות בכל סוגי הפרופילים שיש בפוטושופ (ובעוד כמה שאין). קראתי לכל הדפסים להסתכל וכולם הצביעו על ההפרדה של GRACOL 2006 כהדפסה הכי יפה ואיכותית (זה היה בדפוס וכרכיית המאירי, מכונת דפוס יפנית - קומורי, אופסט שטוח, כרומו, 170 גרם)

הסיבה -  בעוד שה FOGRA משתמש באלוגריתם Dot gain מיושן, ה GRACOL משתמש בעקומות G7 מתקדמות המקילות על ההדפסה ומשפרות אותה.

אני מכייל הרבה בתי דפוס וכיולי ה G7 מספקים תוצאה נהדרת

המלצה - השתמשו בקביעות הצבע של הָתֶקֶן. הם מקובלים בעולם וגם...בדקתי אותם מכל הכיוונים.

שלב 6
bottom of page